Sanktiot eivät poista esteitä – On aika keskittyä työllistymishaasteiden ratkaisemiseen
- 14.4.
- 2 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 21.4.

Yhteiskunnassamme tarvitaan täysin uudenlaista ajattelua vaikeasti työllistyvien esteiden purkamiseen. Luemme viikoittain uutisista leikkauksista, ja työttömien sanktiot tuntuvat vain kasaantuvan. Mutta mitä jos nykyiset resurssit valjastettaisiinkin toisin?
Vaikeasti työllistettävästä työllistymishaasteiseksi
Nykyjärjestelmä pakottaa ihmisen sanomaan TE-toimistolle olevansa käytettävissä vain tukea saadakseen. Työpaikkoja on haettava sanktioiden pelossa, vaikka rekrytoija näkee usein jo hakemuksesta, ettei voimavaroja panostamiseen ole juuri sillä hetkellä ollut.
Tiedämme, että esimerkiksi päihteet ja mielenterveysongelmat ovat merkittäviä työttömyyden aiheuttajia. Usein tällaisessa tilanteessa työllistyminen ei ole vielä ajankohtaista, vaan ihminen tarvitsisi täysin muita palveluita. Puhutaan "vaikeasti työllistettävistä", ja termin takana on monimutkaisia inhimillisiä tilanteita. Mitä jos uusi työllistymismalli ei keskittyisikään vain näiden ongelmien hallintaan, vaan panostus kohdistettaisiin erityisesti heihin, joilla on työllistymishaasteita esimerkiksi sairauden takia, ja aito halu päästä eteenpäin?
Rohkeutta uudenlaisiin ratkaisuihin
Palveluiden oikea ajoitus on kaiken a ja o. Sanktiot lannistavat, eivät kannusta. Työkyvyttömyyden jälkeen ihminen tarvitsee rohkaisua, ei vuosia kestävää passiivista kotona odottelua. Kuntoutuspolut ovat usein pitkiä, niihin on vaikea päästä, eivätkä ne pureudu esteiden juurisyihin riittävän ajoissa.
Tarvitsemme rohkeutta luoda malleja, jotka tukevat osittaista työkykyä. Esimerkiksi kevyt- tai osa-aikayrittäjyys voisi olla loistava ensiaskel, jos se ei estäisi pääsyä osakuntoutusrahan tai muiden tukien piiriin. Moni jättää nämä askeleet ottamatta juuri sanktioiden pelossa. Koska toimeen on tultava, järjestelmä ei saisi estää työllistymisen kokeilemista.
On myös muistettava prioriteetit: vaikeasti työllistyvien kohdalla peruspalvelut, kuten asunnottomuuden ratkaiseminen, on oltava listalla ensimmäisenä. Ilman perusasioiden kuntoon laittamista työllistyminen on lähestulkoon mahdotonta. Tällaisissa tapauksissa työllisyysviranomaisten valvontaresurssit on käytännössä heitetty hukkaan – ne pitäisi suunnata valvonnasta rakentavampiin ratkaisuihin.

Työnantajien ja TEKO-hankkeen rooli
Tarvitsemme vahvaa tahtoa myös työnantajilta luoda osa-aikaisia työpaikkoja heille, jotka painivat työkykyhaasteiden kanssa. Tässä TEKO-hankkeella on asiantuntijuutensa ohella todellinen näytön paikka: rakentaa siltoja, poistaa esteitä ja osoittaa, että uudenlainen ajattelu tuottaa tulosta. Kun keskitymme ratkomaan esteitä oikea-aikaisesti, näemme nopeampaa työllistymistä ja inhimillisempää yhteiskuntaa.
Hanna Haliseva
Hankekoordinaattori
Kukunori ry
Työllistymisen edistämisen ekosysteemi (TEKO) -hanke kehittää sujuvampia työllistymispolkuja vaikeasti työllistyville. Ekosysteemin avulla edistämme alueellista yhteistyötä ympäri Suomea ja luomme pysyviä muutoksia, jotka vastaavat nykypäivän työelämän tarpeisiin.
TEKO-ekosysteemi vahvistaa organisaatioiden yhteistyötä eri toimijoiden välillä ja kehittää uusia toimintamalleja, jotka tukevat sekä ihmisten työkykyä että työnantajien valmiuksia ketterämpään työllistämiseen. Tarjoamme ilmaisia koulutuksia, tapahtumia, mahdollisuuksia yhteiskehittämiseen sekä tietoa rahoitusmahdollisuuksista Liittyminen ekosysteemiin on ilmaista.
TEKO-ekosysteemin toimintaa koordinoi TEKO-hanke. Hanke on käynnissä viidellä hyvinvointialueella eri puolella Suomea.
Yhteistyössä: Kuntoutussäätiö, Kukunori, Lapin ammattikorkeakoulu ja Valo-Valmennusyhdistys ry
Hankkeen kesto: 1.11.2024–31.10.2027
Hanketta toteutetaan Euroopan unionin osarahoituksella (ESR+).



