Roso Games luo nuorille uusia polkuja työelämään pelialalle!
- 10.9.
- 3 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 24.9.

Roso Games -pelinkehitysprojektissa nuoret oppivat pelintekemistä. Tekoja kohti opiskelu- ja työelämää - hae mukaan!
Peliala on yksi maailman suurimmista teknologia- ja palvelualoista. Suomalaisilla pelinkehittäjillä on ollut pitkään oma roolinsa tietokonepelien historiassa. Suomeen on syntynyt osaamista, uusia yrityksiä ja menestystarinoita. Pelaamisesta on samalla. muodostunut vireä osa suomalaista ja kansainvälistä kulttuuria. Kuinka pelialalle pääsee opiskelemaan ja työskentelemään? Miten saan jalkani oven rakoon?
TEKO-hanke edistää vaikeasti työllistyvien asemaa, työllistymisessä mukana olevien organisaatioiden yhteistyötä kehittämällä. Kukunorin koordinoima Roso Games -toimintamalli auttaa nuoria pääsemään kiinni omasta kiinnostuksesta ja intohimosta nousevaan toimintaan pelialalla. Pelinkehittäminen on monipuolinen ala, joka tarvitsee ihmisiä, joilla on mm. koodaamisen, graafisen suunnittelun, datateknologian, markkinoinnin, projektinjohtamisen ja rahoituksen taitoja. Näitä opitaan lokakuussa 2025 käynnistyvässä Roso Games toiminnassa. Roso Games 4.0 tarjoaa jälleen nuorille mahdollisuuden löytää uuden väylän kohti opintoja ja työelämää pelinkehityksen avulla. Haku on käynnissä 28.9.2025 asti. Uutta tänä vuonna on pelintuottajakoulutus, joka vahvistaa nuorten omaa toimijuutta ja tuo heidät mukaan ryhmänohjaamiseen.
Roso Games -toimintamalli on kehitetty yhteistyössä nuoriso- ja pelialan ammattilaisten kanssa, ja toimintaa tukee Ilkka Paanasen säätiö. Yhdessä opitaan mm. koodauksen perusteita, peligrafiikkaa ja projektinhallintaa – ja tehdään pelejä ideasta julkaisuun asti.
Tänäkin vuonna projektin tavoitteena on löytää 18–35-vuotiaat nuoret, jotka ovat jääneet opintojen, työelämän ja harrastusten ulkopuolelle – ja tarjota heille yhteisö, joka vahvistaa taitoja ja luottamusta tulevaan. Yhdistävänä tekijänä on kiinnostus peleihin ja pelaamiseen.
“Projektin lopputuloksena syntyy keväällä 2026 julkaistavat pelit, mutta tärkeintä on mitä tapahtuu matkan varrella – sosiaaliset suhteet, arkea jäsentävät rutiinit ja kokemukset, jotka vahvistavat nuoren itseluottamusta ja avaavat ovia eteenpäin,” kertoo hankepäällikkö Sampo Riskilä.
Voit oppia verkossa, ammattilaisen johdolla
Pelinkehitysryhmien työskentely tapahtuu kokonaan verkossa Roso Gamesin Discordissa, joten mukaan voi tulla mistä päin Suomea tahansa. Monelle osallistujalle Roso Games on tarjonnut ensimmäiset säännölliset tapaamiset pitkään aikaan. Yhteiset deadlinet ja tiimityö ovat tuoneet rytmiä arkeen ja kasvattaneet sinnikkyyttä.
”Olin työttömänä projektin alkaessa ilman minkäänlaista suuntaa tulevaisuuden ammatille. Projekti kuitenkin avasi minulle paljon uusia mahdollisuuksia ja löysin asioita, joista kiinnostuin, ja tahdon jatkaa niiden parissa oloa. Tapasin myös uusia ihmisiä ja sain ihania uusia kavereita.” – Roso Games 2024-osallistuja
Tänäkin vuonna ryhmiä ohjaa Senior Game Designer Eetu Rantanen, joka on ollut 10 vuoden aikana mukana yli 50 kaupallisen pelin kehityksessä.
“Erityisesti Eetulta tullut kannustus ja ymmärrys olivat minulle mieleenpainuvaa, arvokasta ja auttavaa voimavaraa. Tapaamiset sekä työmäärä olivat silloiseen elämäntilanteeseen hyvät, sopivan joustavat ja helposti neuvoteltavissa.” – Roso Games 2024-osallistuja
Nyt on mahdollista kouluttautua Roso Games ohjaajaksi!
Roso Gamesin lähtökohtana on tukea nuorten omia vahvuuksia ja toimijuutta elämässään. Tänä vuonna projekti viedään uudelle tasolle pelintuottajakoulutuksen kautta.
Osa edellisen projektin osallistujista on kouluttautunut elokuun aikana pelintuottajiksi ja astuu ohjaajapareiksi lokakuussa aloittaville ryhmille. Samalla uusilla osallistujalla on mahdollisuus vuoden kuluttua kasvaa itse ohjaajaksi – ja sitä kautta rakentaa arvokasta kokemusta tulevaisuutta varten.
Nuori, hae mukaan Roso Games 4.0 -projektiin 28.9. mennessä: ilmoittaudu-roso-gamesiin
Lisätietoa: Hankepäällikkö Sampo Riskilä, Kukunori sampo.riskila@kukunori.fi
________________________________________________________________
TEKO (Työllistymisen edistämisen ekosysteemi) kehittää sujuvampia työllistymispolkuja vaikeasti työllistyville. Ekosysteemin avulla edistämme alueellista yhteistyötä ympäri Suomea ja luomme pysyviä muutoksia, jotka vastaavat nykypäivän työelämän tarpeisiin.
TEKO-ekosysteemi vahvistaa organisaatioiden yhteistyötä eri toimijoiden välillä ja kehittää uusia toimintamalleja, jotka tukevat sekä ihmisten työkykyä että työantajien valmiuksia ketterämpään työllistämiseen. Tarjoamme ilmaisia koulutuksia, tapahtumia, mahdollisuuksia yhteiskehittämiseen sekä rahoituksiin. Liittyminen ekosysteemiin on ilmaista.
TEKO-ekosysteemin toimintaa tukee TEKO-hanke, jota rahoitetaan EU:n ESR-rahoituksella. Hanke käynnistyy aluksi viidellä hyvinvointialueella eri puolilla Suomea. TEKO-hanketta koordinoi Kuntoutussäätiö, Kukunori ry, Valo-Valmennus ry ja Lapin-AMK.